Afslappet og veludhvilet med gode sengerutiner

Vi bruger en stor del af vores liv i vores seng, men det er faktisk de færreste, der formår at få det bedste ud af den hviletid, vi har i sengen. Læs med her, hvis du godt kunne tænke dig nogle gode råd til, hvordan du bedst udnytter den dyrebare hviletid.

Invester i en god seng

Første skridt til den gode nattesøvn er at sove i en seng, der passer til dig. Ikke for blød, ikke for hård, men som skabt til dig. Der findes mange unikke løsninger inden for senge, og blandt de mange senge, der er på markedet, er der med garanti en, der passer perfekt til dig og dine behov.

For at vælge den rette seng er det vigtigt, at du tager højde for din kropstype. Er du lille og kompakt, har du brug for en hårdere madras, og hvis du er høj og slank, skal du kigge efter en hårdere model. Det kan også betyde, at du og din partner ikke nødvendigvis skal have den samme madras.

Læg skærmen væk

Inden du ligger dig til ro, kan det være fristende lige at tjekke mails på din laptop, tjekke dagens sidste røde notifikationer, eller måske spille et spil på din telefon. Men ifølge søvnforskere er det faktisk ikke en særligt god idé.

Det blå lys fra de mange skærme forværrer nemlig vores søvnkvalitet, og du vil gøre dig selv og din nattesøvn en stor tjeneste, his du i stedet for telefonen, underholder dig selv med et kapitel fra en god bog inden sengetid.

Rent sengetøj og gode dufte

Et andet godt råd til at få det bedste ud af din tid i sengen er at sørge for, at dit sengetøj er rent. Der findes næsten ikke noget bedre end følelsen af at ligge sig til at sove omgivet af velduftende lagener, puder og dyner.

Du kan også optimere sovekomforten ved at have ekstra dyner i nærheden af din seng, der enten er køligere eller varmere end din egen. Så er du sikker på hurtigt at kunne regulere temperaturen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Nogle vælger også at bruge duftsprays, som de bruger på hovedpuden. Vælg for eksempel en duft som lavendel, der virker beroligende og afstressende og hjælper med bedre nattesøvn. Et duftlys kan også være med til at skabe en rolig og søvndyssende atmosfære inden sengetid.

Vær kun i sengen, når du sover

Opskriften på god kvalitetssøvn er derudover, at du ikke opholder dig i sengen medmindre det er sengetid. Det kan være fristende at se fjernsyn i sengen, at spise eller måske tale i telefon, men det er langt bedre, hvis du kan bruge tiden i sengen på at slappe af, og hvis du har brug for at lave noget, er en god bog som sagt et rigtig godt alternativ.

Det er også en god idé at stå op og gå i seng nogenlunde samme tid hver dag. Det handler i det hele taget om at forvirre din krop mindst muligt, og hvis du har gode og sunde rutiner, vil kroppen have meget lettere ved at falde til ro og afstresse, når du endelig er klar til at sove.

Lys og lyd

Det kan være utroligt afslappende med musik inden, du falder i søvn. Invester for eksempel i en højtaler med indbygget timer, så du kan indstille musikken til at stoppe automatisk, så du ikke selv skal rode med det, når du er på vej ind i drømmeland.

Det er derudover vigtigt, at du har mulighed for dæmpet belysning omkring din seng, inden du skal sove. Det bløde lys vil hjælpe dig med at falde til ro og er en essentiel del af en god sengerutine.

Indlæg oprettet 75

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen